"מחפשים את המטמון" או "חפש את המטמון" – כללי המשחק.
למי ולמה הוא משמש?
הדרך לבניית המשחק.
מבוא
"מחפשים את המטמון" הנו משחק המאפשר תחרות מרתקת בין מס' קבוצות ובגילאים שונים,
מבוגרים,ילדים,נוער ומשפחות.
מטרת המשחק למצוא "מטמון" שהוחבא בסופו של המסלול.
בתחילת המשחק מתכנסים כל משתתפי המשחק,המשתתפים מחולקים לקבוצות,כל קבוצה
מקבלת מפת משחק ובה מסלול או רמז המוביל אותה אל התחנה והמשימה הראשונה במסלול.
במשחק תהיינה מספר תחנות בהן הקבוצות תידרשנה לביצוע של משימות שונות,פיתרון חידות,פיענוח כתב סתרים
ועוד....
מספר התחנות/משימות יהיה זהה לכל הקבוצות,אך מסלול המשחק חייב להיות שונה בין הקבוצות
כך שלא יאלצו ל"היתקל" בזמן המשחק.
במהלך המשחק כל קבוצה תצטרך להתמודד עם משימות שונות,לצבור ניקוד ולבסוף לאתר את המטמון.
לפני הכל...לאילו גילאים זה מתאים?.....
באופן כללי ניתן להפעיל את המשחק גם על גילאי הגן אך אז יהיה מדובר במשחק קצר,פעילות
בקבוצה אחת,מסלול פשוט וללא מפה,משימות פשוטות בדרך ומטמון שלא מוחבא באופן
רציני.
במאמר זה ברצוני להתמקד במשחק המיועד להפעלה של ילדים מגילאי ג' ומעלה.
כל האמור מכאן והלאה רלוונטי גם בעת הפעלת אנשים מבוגרים.
באילו נסיבות משחקים "מחפשים את המטמון"?
את המשחק ניתן לשחק בהזדמנויות הבאות:
1 – כאירוע יום הולדת (גם לילדים וגם למבוגרים)
2 – כאירוע לגיבוש קבוצה/כיתה ו/או צוות.
3 – כאירוע הפעלה לסוף שנה (בבתי ספר).
4 – הפעלה חברתית קהילתית (במושבים,קיבוצים,עמותות חברתיות ועוד...).
כללים,עקרונות ודרכים לבניית משחק מוצלח
• חשוב ורצוי לבחור מסלול בסביבה מעניינת,ירוקה וטבעית ופחות בסביבה אורבאנית למרות שאם אנחנו פועלים באזור ירושלים העתיקה לדוגמא אפשר וגם רצוי לבנות משחק כזה גם בסביבה עירונית.
כדאי מאוד לבחור מקומות כגון: פארק רעננה,פארק הירקון,פארק אדית וולפסון,יער בן שמן
ועוד.
אם המשחק מופעל כמסיבת יום הולדת חשוב שמסלול המשחק יהיה בסביבה מוגנת ובטיחותית
כגון פארק.
• ביצוע הכנת שטח טובה הכוללת היכרות עם הסביבה,זיהוי נקודות כשל במסלול,יכולת לתסרט את המשחק בראש ולהבין את המהלכים השונים של המשחק עוד לפני הגעת המשתתפים.
חובה לבצע סיור מכין ומוקדם בשטח.
• בניית מסלול הגיוני – לא ארוך ולא קצר,מעבר בנקודות בעלות אטרקטיביות טבעית (פסלים,פינת חי,
אטרקציה נופית,עצים מיוחדים,מבנים הסטורים ועוד).
• הגדרת 6-8 תחנות לביצוע משימה.מתחת ל-6 המשחק יהיה דל מידי ומעל 8 המשחק יהיה ארוך ומתיש.
• השקעת מחשבה בסוג ה"מטמון" לדוגמא: אבטיח קר ומזלגות,פיצות,שקית סוכריות ענקית,פאזל של ילד היומולדת וכיוב'.
• בניית סיפור מסגרת – סיפור שתחילתו יהיה בנקודת הזינוק בעת התידרוך למשתתפים.
הסיפור צריך להיות "העילה" לחיפוש המטמון.
• משך המשחק – משחק טוב ומושקע צריך להימשך כשעה וחצי.
ביום הולדת לילדים – כשעה ורבע.
במסיבת סוף שנה – כשעה ורבע – שעה וחצי.
באירוע גיבוש למבוגרים – שעה – שעתיים.
משחק המשלב טיול – עד שלוש שעות.
משחק רכוב ברכבים פרטיים,ג'יפים,אופניים – עד שלוש שעות.
משחק לילדי גן כיתות א' ו-ב' – חצי שעה עד ארבעים דק'.
• מלווה/מוביל הקבוצה צריך להבין את המשחק אך לא חייב להכיר את המסלול,הוא צריך להכיר את לוח הזמנים,להיות מסוגל להוביל קבוצה ולהיות בעל יכולת לתקשר עם מפעיל המשחק.
• בנייה נכונה ומגוונת של תחנות הפעלה.
לדוגמא: תחנת פענוח כתב סתרים,תחנה אתגרית(טיפוס,קפיצות,מעבר שטח,זחילה וכיוב'),תחנת הרכבת פאזל,תחנת משחק (קליעה למטרה,השחלת טבעות,הטלת חפץ וכיוב'),תחנה לאיתור חפץ מוחבא,תחנה והפעלת חידון טריוויה בנושא הפארק,ספירת מלאי – לספור מוצגים מסויימים בתחנה כגון: שלטים,פסלים,ציפורים,עצים. פיתרון תשבץ,משחק התאמות ועוד.
תחנה להכנת פרסומת ויזואלית,תחנה לבניית מיצג,תחנת צילום קבוצתית,הכנת קליפון קצר ועוד..
• תכנון וניהול זמן נכון.
פשטות הפעלה - משחקים,הפעלות כתבי חידה קצרים ופשוטים.
חלוקת הצוות לצוותי משנה – מיועד לאפשר הפעלה של מקסימום משתתפים בו זמנית.
לדוגמא: פיתרון תשבץ מאפשר השתתפות של 3-4 משתתפים,אך אם ניתן לכל חולייה תשבץ מסוים לפיתרון נגדיל את מס' המשתתפים בתחנה.
• תכנים מתאימים - באירוע יום הולדת חשוב לבנות שתי תחנות לפחות העוסקות ב"חתן"/"כלת" השמחה.
במשחק שכותרתו: "יום הולדת למדינה" לפחות 80% מהמשחק יהיה קשור לנושא.
• מתן דגש לחלק האחרון של המסיבה - ניתן לבצע סיכום,חלוקת תעודות ופרסים או הפתעות לכל הילדים (פרס,הפתעה ברוח המטמון).
בעת סיום משחק למבוגרים אפשר לקנח בארוחה: אבטיחים וגבינות,גלידות וארטיקים,"על האש"
שיטות לניהול ותפעול המשחק:
קיימות שתיים-שלוש שיטות להפעלת המשחק.
השיטה הראשונה: יוצאים לדרך עם תיק הכולל מפת מסלול ומעטפות משימה.
בכל תחנה מתבצעת פתיחת מעטפה וביצוע המשימה הנדרשת.
בגמר הביצוע יש העברת הפיתרון/הקוד הנדרש למפעיל המשחק שנמצא מאחור (בנקודה כל – שהיא)
העברת הקוד מתבצעת באמצעות מכשיר קשר/טל' נייד/sms
לשיטת הפעלה זאת יש יותר יתרונות משאר השיטות.
בהפעלה של גילאים צעירים,תלווה הקבוצה ע"י מדריך.
השיטה השנייה: יוצאים לדרך עם מפת מסלול ובאמצעותה מגיעים לתחנות בהן ימצאו את דף המשימה.
דף המשימה/כתב החידה יהיו תלויים על עץ,מודבקים לקיר או מוחבאים מתחת לחפץ כל-שהוא.
כאן טמון גם חיסרון בולט של השיטה.
יש צורך לעבור מראש בין התחנות ולהטמין/לתלות פתקי משימה.
פתקים שיכולים להיתלש,לעוף ברוח ועוד.
המעבר לתחנה הבאה והכיוון ימסר לאחר סיום המשימה בתחנה.
ההוראה וההכוונה לנקודה הבאה יכולה להימסר בע"פ ע"י המלווה/המדריך או ע"י הודעה טלפונית
ממפעיל המשחק.
שיטה שלישית: משלבת בין שתי השיטות ומאפשרת גיוון מקסימאלי של מתודות ההפעלה במשחק.
יתרונות וחסרונות למשחק מחפשים את המטמון
החסרונות במשחק מחפשים את המטמון
• אירוע מורכב ולא פשוט,מצריך מיומנויות שונות גם מבונה המשחק וגם מהמפעיל שלו.
• פיצול קבוצת המשתתפים לצוותי משנה והפרדות במהלך המשחק.
• מורכב לוגיסטית,מצריך יכולת ושליטה ארגונית גבוהה.
• השקעת "מאמץ ואנרגיה" (הכנת משחק כזה תגזול מכם יום עבודה לפחות).
השקעה גדולה מאוד ביחס לאירוע אחד ונקודתי.
היתרונות במשחק מחפשים את המטמון
• ייחודי ,חדשני ומקורי.
• משחק כייפי,מהנה,מעניין,דינאמי,לא שגרתי מגוון ומאתגר ביחס לדברים אחרים.
• פעילות חוץ ייחודית ומהנה העושה שימוש מושכל בטבע .
• פעילות שיא חווייתית.
• פעילות תחרותית בעלת תוכן איכותי.
- אורי מורג - הבעלים של חב' מעגלים - מומחה לאירועי הפעלה ותוכן חברתי,מפתח ומפעיל גם משחקי מחפשים את המטמון
http://www.maagalim-events.co.ill